Spiritualiteit en religie

View previous topic View next topic Go down

Spiritualiteit en religie

Post by Robin on Sun Dec 20, 2015 8:16 pm

Speciaal voor bepaalde forumleden, lijkt me dit een geschikte plek om te praten over spiritualiteit en religie! Te zweverig bestaat niet in dit topic! Heb je een inspirerende tekst of iets anders, leef je uit!
Robin
Senior
Senior

View user profile http://robinenkelly.go-forum.net

Back to top Go down

Re: Spiritualiteit en religie

Post by Cleanducky on Sun Dec 20, 2015 10:23 pm

Christmas Message from the Text of ACIM
This Christmas give the Holy Spirit everything that would hurt you. Let yourself be healed completely that you may join with Him in healing, and let us celebrate our release by releasing everyone with us. Leave nothing behind, for release is total, and when you have accepted it with me you will give it with me. All pain and sacrifice and littleness will disappear in our relationship, which is as innocent as our relationship with our Father, and as powerful. Pain will be brought to us and disappear in our presence, and without pain there can be no sacrifice. And without sacrifice there love must be. (From 'Christmas as the end of sacrifice' Text ACIM).

The heart of Christmas is seeing that giving the truth of who we are is the extension of love. To return to who we are we need to release all that we are not. We are not sinful or guilty, we are not imperfect or harmful, we are not weak and vulnerable, we are not bodies or separate entities, we are as God created us right now. Sacrifice is the thought that we need to do something or give something, give something of value, pay for or buy something in order to regain our innocence or worthiness. The world revolves around 'doing' in order to achieve a sense of value and in so doing misses the point that we already are the beloved and perfect creations of God. How do we see this? We give up all sacrificing, giving to get love. We become still and hear the message that is beating gently out from everywhere - 'I love you, just as you are'. This is the message of Christ at Christmas, when we hear it, truly hear it, a Holy Instant
Cleanducky
Noob
Noob

View user profile

Back to top Go down

Post by Jeroen on Mon Dec 21, 2015 9:56 am

Jozef (Oude Testament) was onderfarao geworden. De op één na belangrijkste man in Egypte. Toen zijn broers langs kwamen om voedsel in Egypte te kopen herkenden zij hem niet, maar hij herkende zijn broers wel. Hij liet hen bij zich komen en beschuldigde ze van spionage. Hij houdt Simeon in Egypte en de volgende keer moeten ze ook de jongste zoon "Benjamin" meenemen (daarom ook: "De Benjamin van de familie"). Hij had op hun terugtocht echter het geld wat ze hadden betaald in hun zakken weer gestopt. Geschrokken namen ze dit de tweede keer weer mee en wilde het aan Jozef geven, maar dit was zijn reactie:

Genesis 43:23 "Hij zei: Vrede zij u, wees niet bevreesd, Uw God en de God van uw vader heeft u een schat in uw zakken gegeven: uw geld heeft mij bereikt".

Het eerste gedeelte van dit vers "Vrede zij u" is ook een Hebreeuws liedje. Zing deze ochtend dan ook uit volle borst mee met het simpelste Hebreeuwse liedje (denk ik) wat je jezelf kunt aanleren.
Jeroen
Senior
Senior

View user profile

Back to top Go down

Post by Resi on Mon Dec 21, 2015 1:16 pm

Resi
Junior
Junior

View user profile

Back to top Go down

Post by Jeroen on Wed Dec 23, 2015 9:37 am

Kerst mis

We zitten op de drempel van kerst, dus daarom besloot ik voor de gelegenheid kerst, maar weer eens onder de loep te nemen. De belangrijkste gebeurtenis met kerst is uiteraard de geboorte van Jezus en dat vieren we op 25 december. Dat gezegd hebbend vind ik het knap wat er in een groot deel van de westerse wereld gedaan is met het begrip "kerst". Het begrip kerstmis betekent letterlijk kerst (Christus) mis (de Rooms Katholieke dienst). Later hebben de protestanten er kerstfeest van gemaakt, omdat ze niet zoveel hadden met de Rooms Katholieke mis. Dat is stap 1. Het woord heeft een zuiver christelijke betekenis.

Stap 2 is dat er rond de vijftiende eeuw een "verdacht figuur" op het podium verscheen, genaamd "Father Christmas". In de eerste plaats wat hij helemaal niet zo verdacht, maar werd hij gewoon omschreven als een aankondiger van de geboorte van Jezus. Een eeuw later werd hij wat "gezelliger". Hij stond symbool voor vrede, goede voedsel, wijn en feestvreugde. Zijn feest werd 25 december. In de zeventiende eeuw laaide de discussie over Father Christmas goed op een uiteindelijk kreeg hij een blosje van gezelligheid en symboliseerde feestvreugde, gastvrijheid en gulheid tegenover de armen. Er werd steeds meer de nadruk op zijn gulheid gelegd en op een gegeven moment had hij genoeg gespaard om alle kinderen van cadeautjes te voorzien rond 1850.

Stap 3 is het punt waarop we dichter bij onze kerst komen. Wij hebben in Nederland een feestdag met een man die wel enigszins op de hierboven gegeven omschrijving lijkt, namelijk Sinterklaas. Deze Sinterklaas kwam rond diezelfde periode voor het eerst in Nederland aan. Gebaseerd op Sint-Nicolaas van Myra, ook wel bekend als Nicolaas de wonderdoener. Hij was een sint (oftewel een door de Rooms-Katholieke kerk heilige verklaard persoon). Om precies te zijn is hij de beschermheilige van de volgende groepen: apothekers, bankiers, prostituees, boogschutters, kinderen, ongehuwde vrouwen, kooplieden, studenten, geliefden, slagers, dieven, moordenaars, piraten et cetera en schutspatroon van de zeelieden. Hij is nooit "officieel" heilig verklaard, zoals dat tegenwoordig gaat, maar hij werd om wie hij was (zijn wonderen en zijn geloof)  nog lang na zijn dood vereerd en er werd tot hem gebeden om bescherming. Nu ik als protestant heb uiteraard niet heel veel met heilige verering op, maar om terug te keren naar kerst...die Father Christmas, wordt inderdaad op een gegeven moment gelijkgesteld met Sinterklaas in de vorm van Santa Claus. Een Rooms-katholieke titel gaat over op een vrolijke, jolige man die pakjes uitdeelt en iets te veel gezellige kerstdiners heeft genoten. Vervolgens laat je hem ook nog: "Ho ho ho, Merry Christmas" (Fijne kerst mis) zeggen en de dubbelzinnigheid kan niet meer op.

Nu heb ik niks tegen een vrolijke man die cadeautjes aan kinderen geeft. Sinterklaas was altijd geweldig, voor een groot deel om de gezelligheid...en natuurlijk de cadeautjes. Ik heb er alleen wel wat tegen als je een christelijke feestdag uitholt tot puur consumptiegedrag en daar vervolgens wel "christelijke termen" voor gebruikt. Tuurlijk mag het gezellig zijn met kerst, tuurlijk mag er gegeten worden en voor de Amerikanen mogen er natuurlijk wel wat cadeautjes gegeven worden als ze dat graag willen...maar besef waar kerst echt om draait. Dat unieke moment dat God op aarde kwam in de vorm van Jezus. Geboren werd op een meest nederige plek (geen feestgedruis, lekkere hapjes en luide muziek) en op elke mogelijke manier het meest pure voorbeeld van liefde gaf voor een ieder. Gods liefde voor een ieder. Hij zou het verschil maken voor een ieder, door Zijn dood voor onze zonde aan het kruis en Zijn opstanding. Laten we dus genieten van de feestdagen, maar als je herinnert wilt worden waar kerst werkelijk om draait, bezoek dan eens een kerst mis, want dan heb je het begrip "kerstmis" in elk geval niet mis.
Jeroen
Senior
Senior

View user profile

Back to top Go down

Post by Jasmin on Wed Dec 23, 2015 5:00 pm

Oooh!~ Mooi verhaal! Toevallig ga ik morgen naar de family kerst mis ^^
Jasmin
Senior
Senior

View user profile

Back to top Go down

Post by Resi on Wed Dec 23, 2015 6:47 pm

Om de metamorfose van de in Jeroen genoemde Father Christmas een gedaante te geven, hierbij een illustratie afkomstig van Wikipedia:

Father Christmas:
Resi
Junior
Junior

View user profile

Back to top Go down

Post by Cleanducky on Fri Dec 25, 2015 1:26 pm

Goed nieuws!

Je droomt dat je een mens bent en dat je leeft in een wereld in tijd en ruimte. In je droom meen je andere mensen te zien; sommige vind je aardig  andere minder. Je droomt dat je een lichaam bent dat gezond kan zijn maar ook ziek. En uiteindelijk droom je dat je dood zult gaan. Dit alles noem je leven. Het is nacht.

In deze nacht verscheen een ster van licht en liefde. Het nam de vorm aan van een wijze broeder, genaamd Jezus. Hij bracht ons goed nieuws: het Koninkrijk van God is binnen in u. Liefde is ons wezen maar we zijn het vergeten. We hebben ons verloren in een droom van zonde, schuld en angst. We menen fout te zijn en straf te verdienen, de doodstraf zelfs. We weten niet wat we moeten doen van ellende. En wat zei Jezus?

Hij zei tegen hen: ‘'Houd van je Heer God met je hele hart, met je hele ziel en met je hele verstand.'Dat is de eerste en belangrijkste wet.De tweede, die net zo belangrijk is, is deze: 'Houd net zoveel van je broeders als van jezelf.'

Heb lief. Heb God lief, heb jezelf lief en heb je broeders en zusters lief. Maar is onze God dan niet boos en moeten we niet gestraft worden. Hebben we dan niet tegen Hem gezondigd?

En als verloren zoon keren we ons bedremmeld en angstig maar het licht, naar onze Vader. En wat een vreugde, Hij is niet boos en eist geen straf! We zijn zo welkom, Hij staat zelfs op de uitkijk. We keren terug uit de boze droom naar de Liefde. Kan dat zomaar, vragen zijn broeders? Mag deze stoute broer zomaar aanschuiven aan het banket? Jawel. Zijn zogenaamde zonden zijn hem vergeven. En zo ging ook Jezus rond op aarde. Zondaren mochten hun blik om Hem richten, op de liefde die Hij belichaamde. En Hij beschaamde hun vertrouwen nooit maar genas. Onvoorwaardelijk, zonder straf.

God op aarde. We konden deze zuiverheid niet aanzien, deze liefde was te groot. We droomden dat we Hem martelden en doodden, aan het kruis nagelden. Maar de liefde rekende het hen niet aan. Vergeef hen, ze weten niet wat ze doen. En weer vergaf de liefde, net als bij de verloren zoon.

We droomden dat we alleen waren en konden doden. Maar de liefde liet ons zien dat liefde niet gedood kon worden. De opstanding. Dromen van dood zijn bedrog. Word wakker kind van God en weet je welkom in de liefde die je bent. Je dromen van angst en dood zijn niet echt. Vertrouw op de liefde, op God en ontwaak. Besef dat je één bent met Jezus, met God en met je broeders.

Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn.

Projecteer geen schuld op anderen, noch op jezelf. Je bent een geliefd kind van God. Je bent veilig ondanks angstige dromen van kruisiging en dood. In vertrouwen op God, op de liefde in jezelf zul je weten dat Hij je draagt. Je zult Hem ervaren in de wederkomst in je eigen leven. Wat een zegen, wat een genade. god is licht en liefde en er is in Hem in het geheel geen duisternis.

Wij dromen van straf, kruisiging, dood, schuld en bloed. Hij spreekt over onvoorwaardelijke vergeving en liefde. Niet alleen voor één volk Israel, niet alleen voor Christenen maar voor ieder mens dat bange dromen droomt. Iedereen is welkom zonder geloof in dogma's van schuld en verdoemenis. Een eenvoudig vertrouwen en overgave aan de Liefde, aan God, aan de Heilige Geest aan Bewustzijn is alles. Hij doet de rest. Wat een genade!

Last edited by Robin on Wed Dec 30, 2015 2:42 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : Wordt in Word veranderd)
Cleanducky
Noob
Noob

View user profile

Back to top Go down

Hoe kun je editten?

Post by Cleanducky on Fri Dec 25, 2015 3:05 pm

Kun je een eenmaal geplaatst bericht weer openen en aanpassen? Ik zag net 'wordt' staan als gebiedende vorm van worden en wil een t-tje verwijderen
Cleanducky
Noob
Noob

View user profile

Back to top Go down

Liefde

Post by Cleanducky on Wed Dec 30, 2015 2:11 pm

Liefde
Eenheid
Als lucht, overal.
Er is een inademing in een denkbeeldig lichaam.
Ik denk geboren te zijn en houd de adem in.
Ik neem mijn denkbeeldig bestaan heel serieus.
Denkbeeldige afscheiding; zonde.
Ik voel mijn gezwollen borstkas en de spanning en verwar dit gevoel met liefde.
Ik denk lucht gestolen te hebben van liefde en voel me schuldig.
De liefde, lucht en eenheid die overal is merkt hier echter niets van.
Maar ik kijk bang om me heen vanuit mijn denkbeeldige burcht.
Ik meen een vijand te zien aan de andere kant van de muur.
Ik fantaseer: de liefde wil de lucht uit mijn longen terug en dat wordt mijn dood!
Ik moet die liefde die buiten de poort op me loert doden en schiet mijn pijlen af.
Maar er valt niks te raken.
De liefde is niet te kruisigen.
Maar ik ben zo bang dat ik door zuurstof tekort meen andere lichamen te zien
Ook zij willen de lucht uit mijn longen hebben.
Ik smeek de liefde buiten de poort en in de denkbeeldige anderen om me te sparen.
Wees lief voor me; dood me niet.
Maar ik vertrouw ze niet en blijf op ze schieten.
Ik schreeuw naar de liefde buiten de poort: spaar me, neem de liefde terug uit andere lichamen maar niet uit het mijne!
Ik weet dat ik niet oneindig lang mijn adem kan inhouden.
Ik meen dat mijn lichaam zal sterven maar zie dat juist als bewijs dat het echt is.
Ik houd van de denkbeeldige dood.
Er klinkt een Stem, woorden uit een blauw boek.
Ontspan Simon, vecht niet.
Er is niemand om tegen te vechten, niet buiten de poort en niet naast je op de barricaden.
Vertrouw en vergeef de denkbeeldige andere strijders.
Vertrouw Mij.
Ontspan en wordt één met Mij.
Want je bént onbegrensd.
Liefde.
Cleanducky
Noob
Noob

View user profile

Back to top Go down

Post by Robin on Wed Dec 30, 2015 2:41 pm

Ik vind het ook moeilijk om te geloven in de schuld en zonden van mensen. Ik denk dat iedereen in de hemel komt, zelfs de meest meedogenloze crimineel, omdat God onvoorwaardelijke en onuitputtelijke liefde heeft.
Robin
Senior
Senior

View user profile http://robinenkelly.go-forum.net

Back to top Go down

Post by Jeroen on Wed Dec 30, 2015 7:20 pm

Nog een paar dagen en het is vier jaar geleden dat ik een diepzinnige tijd in het klooster St. Benedictusberg. Het klooster is heel erg vormgegeven door de leefregel die de monnik Benedictus (480-547) had opgesteld. Om alvast een beetje in de sfeer te komen zijn hier alvast een aantal interessante inkijkjes in het leven van een monnik, volgens Benedictus.

Over bidden:

Hoofdstuk 20 OVER DE EERBIED BIJ HET GEBED

1 Als wij aan hooggeplaatste mensen een verzoek willen voorleggen, durven wij dit slechts doen met nederigheid en eerbied.
2 Hoeveel te meer dan moet men tot de Heer, de God van het heelal, bidden met de grootste nederigheid en zuivere godsvrucht.
3 En laten wij wel beseffen, dat wij niet verhoord zullen worden omwille van een veelheid van woorden, maar omwille van onze zuiverheid van hart en onze rouwmoedige tranen.
4 Het gebed moet dan ook kort en zuiver zijn, tenzij men zich door een verlangen, ingegeven door Gods genade, gedrongen voelt ermee door te gaan.
5 Maar als er in gemeenschap gebeden wordt, moet het gebed heel kort zijn, en zodra de overste het teken geeft, moeten allen gezamenlijk opstaan.
Jeroen
Senior
Senior

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top